vrijdag 3 april 2009

De Eendenwacht te Vlaardingen heeft smaak

Zoals vaste volgers van mijn blog- en forumpostjes wel weten spaar ik Xantia break Turbo CT's (zie ook hier en hier). De teller staat momenteel op 36 stuks (waarvan 28 met kenteken bekend) in mijn register. Vorige week is het mooiste exemplaar aan de verzameling toegevoegd. We spreken hier overigens nog steeds over een figuurlijke verzameling. Mijn eigen fysieke verzameling telt helaas maar één stuks :)

Enfin, op mijn online Citroën hangouts trof ik in het gespot topic een hele gave Citroën Xantia break aan gefotografeerd door Tjerk (Spookeend). De gespotte break was in bezit van de Eendenwacht in Vlaardingen en helemaal gepimpt:
Ik vind de gele sleepdienstenkleur niet alleen heel hip staan, maar nog groter was mijn vreugde toen het om een TCT bleek te gaan. Hier moest ik meer van weten. Spookeend zette mij op het juiste spoor richting eigenaar Alfred Verboon waar ik een mailwisseling mee had. Ondertussen had Martijn (CitroenAzu, bekend van zijn gendarmerie besteleend) ook al een serie mooie foto's gemaakt. Eens even kijken wat we bij de hand hebben!

Op 3 oktober 1996 (2 maanden na mijn xantia) is de auto op naam gezet door citroëngarage Gebr Zuidgeest in Vlaardingen. Alfred was hier getuige van aangezien hij toentertijd daar werkte. Ik neem aan dat Alfred toen al dacht: "Leuk al die eenden, maar die TCT is het echte werk", toch, Alfred? ;)

De eerste eigenaar (bekend!) heeft de toen nog zilverkleurige TCT na een paar jaar ingeruild. De tweede eigenaar (ook een citroënfan) heeft er tot eind november 2008 in gereden. In die tijd reed Alfred rond in een 1988 Citroën CX 22 RS break als serviceauto. Alfred was eigenlijk wel op zoek naar een opvolger, want "aangezien ik Eenden wil repareren en geen CX-en, was ik op zoek naar een wat betrouwbaarder auto. De tweede eigenaar komt wel eens bij mij in de werkplaats en had al eens gevraagd of ik niemand voor de Xantia wist. ". Zo gezegd, zo gedaan en Alfred was een TCT rijker. Nu restte nog het omzetten naar een waardige servicewagen.
Alfred heeft de auto helemaal kaal gemaakt op de ruiten na. Een deukje in het rechterachterscherm werd verholpen en wat roest van het dak verwijderd. Vervolgens is de auto gespoten in takelwagengeel door de overburen van zijn eendenwacht: autoschadeherstelbedrijf Bouwman. Je moet het maar treffen met de buren! Het leukste gedeelte is natuurlijk het aankleden van de wagen. Alfred: "De zwaailampbalk komt van de Berlingo servicewagen van de Citroëndealer, die per 1 januari 2009 is gesloten. Één mistlamp in de bumper was kapot en beiden zijn vervangen door oranje LED-flitslampen. Ook achter de achterruit zitten dubbele oranje flitsers. Aangezien de chroomlijsten rondom lelijk waren zijn deze overgeplakt met reflectiestriping, wit voor, zijkanten geel en rood achter. Rondom is de auto uitgevoers met gele reflectiestippen. Dit natuurlijk om goed zichtbaar te zijn als ik onderweg Eenden moet repareren.". Kijk, daar kan je mee aankomen. Ik wed dat ik een stuk rapper door de file zou gaan 's ochtends als mijn TCT er zo uit zou zien.

Ook deze Citroën heeft haar onderhoud nodig. Alfred vertelt dat de schijven&blokken rondom gedaan zijn. Ook zijn de distributiesnaar en koppeling recent aangepakt. Ondanks de reeds 250.000km op de klok (volgens mij is het blok dan net een beetje ingereden ;)) rijdt de auto nog steeds goed. Verdere modificaties (naast het hele circus) betreffen een in 1996 direct ingebouwde VDO cruise control en het weghalen van de irritante radioklep.
Alfred heeft verder nog een leuke anekdote over de auto: "Van de week sta ik hier in het dorp voor een stoplicht te wachten, toetert er een auto naast me en laat zijn rechter portierruit zakken. En wat denk je? De eerste eigenaar had het kenteken herkend. Hij vondt 'm wel ERG geel. Leuk detail is dat de Xantia verzekerd is bij het bedrijf van die eerste eigenaar.".

Dat zal voor mij wat lastiger gaan, aangezien de eerste eigenaren van mijn auto in Frankrijk wonende Nederlanders waren die de wagen in Baden-Baden (ja Duitsland!) gekocht en op naam gezet hebben. Ander opmerkelijk punt: Het zusje van de PPXR13, de PPXR12 is ook bij mij bekend!
Alfred, bedankt voor je emails en leuk om wat meer te weten over deze bijzonder Xantia Turbo CT en hopelijk mag ik haar een keer live aanschouwen! En kijk een beetje uit met die autoambulance in combinatie met je rechtervoet en de 235nm koppel die er uit het blok komt!

Foto's afkomstig en meer te zien door Spookeend (XCNL) en CitroenAzu (pagina 7 en 8).

5 opmerkingen:

citroenazu zei

Leuk hoor!

Anne-Frank zei

Prachtige wagen! Hoop 'm een keer in levende lijve te kunnen aanschouwen!

Anne-Frank zei

Verzamel jij geen kentekens van VSX-en?http://www.autotrader.nl/auto/kopen/Citroen/XANTIA/97059029/algemeen.htm?sortering=KMSTAND_AFLOPEND&merken=Citroen&modellen=Xantia&paginaNummer=5&total=337&pos=44

JMWXantia zei

Over Xantia-kentekens gesproken, ik heb er meer dan 2000 geregistreerd, niet op type, maar in kentekenseries. De PP-XR-01 rijdt nog de PP-XP-99 die daarvoor uitgegeven is, is niet meer bekend bij de RDW (https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx) kan je de huidige gegevens van Nederlandse auto's nagaan.

Groet,

JMWXantia

JMWXantia zei

Helaas in mijn website blijkbaar weggevallen in mijn reactie: www.jmwxantia.multiply.com
Hier is erg veel leesvoer over de Xantia vanaf 1988 te vinden

JMWXantia

Clicky Web Analytics