vrijdag 31 oktober 2008

Onderzoek naar het aantal VSX Turbo CT breaks

de gewilde badge
Behold! Ik ga eens inventariseren hoeveel Xantia break 2.0i turbo CT VSX'en er nog rond rijden. Een kleine inventarisatie leert dat er nog 31.000 (bron: autorai) Xantia's zijn en een deel hiervan is de break 2.0 turbo CT VSX. De wagen is maar tweeenhalf jaar geleverd: van september 1995 tot januari 1998. Die van mij is van 1996. Het is een type 1b. Familieleden zijn de 2 liter 16v VSX berline en de Turbo CT Activa berline en de grote zus: De XM 2.0 turbo CT VSX zoals die in mijn vorige post voorbij kwam.


Een indicatie is het aantal te koop staande wagens. De prachtige site GasPedaal.nl doet maar liefst 1220 xantias in de verkoop via dealers en 680 via tweedehands sites. Zit overlap tussen dus zeg 1500 xantia's te koop momenteel. Dat is 5% van de populatie.
Zoeken we specifiek op Xantia VSX break dan vind ik er 4 (lees: vier!) via tweedehands gaspedaal. Prijzen varieren tussen de 1250 en 4000 euro. Kleuren: groen 1x, blauw 2x en zilver 1x. Die blauwe met de doodskopsticker staat er al maanden op overigens :)
Via de dealers vind ik er nog 3 waarvan 2 overlap en 1 rode die net verkocht is. Totaal dus 5 VSX-en in de verkoop. Als we de eerder gevonden verhouding aanhouden kom ik op mogelijk 100 stuks Xantia break 2.0 turbo CT vsx. Best een exclusieve club! Eigenaren meld u gezwind aan in de comments! Op de fora zoals CiFo en XCNL zijn er ook maar weinig te vinden.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Heb er vandaag ook 1 gekocht, tweedehands van maart 1996....het zal me benieuwen. Hiervoor 2 xantias 1.6 gehad.

citropl zei

Van de vier xantia's die ik heb is er een vsx turbo break uit januari 1997.
De auto vorig jaar gekocht en helemaal opgeknapt. Technisch en optisch helemaal goed.
Wij rijden er alleen in de zomer in. In de winter staat ie in de stalling.
Het is de beste xantia break die er ooit geleverd is.
Naast deze heb ik nog een activa uit 98 en een 2.0 liter sx uit 1993Deze laatste is met pensioen en rijdt af en toe eens. Voor het dagelijks gebruik is er nog een standaard xantia break uit 2000

Clicky Web Analytics