De Franse carrosseriebouwer Heuliez verkeert in zwaar weer. In oktober 2007 werd al surseance van betaling aangevraagd, maar momenteel is het echt goed mis. Zo had Opel al eerder aangekondigd te willen stoppen met hun twintops. Dit jaar rolt zowel de laatste Tigra Twintop als Astra Twintop van de band bij Heuliez. Gelukkig lopen volgend jaar wel de eerste Heuliez Friendly electrische voertuigen van de band. Voor nu lijkt Heuliez er echter slecht voor te staan. Ze hebben 45 miljoen euro nodig om te overleven. De Franse overheid wil al tegemoet komen met 10 miljoen euro, mits Heuliez aan een aantal voorwaarden voldoet. Zo moeten ze met een fatsoenlijke business strategie op de proppen komen. Verdere investeerders zijn ook reeds gevonden waaronder de regio (5 mln) waar de fabriek van Heuliez gevestigd is (Poitou-Charentes). De 1014 medewerkers zijn nog niet zeker van hun toekomst. Afgelopen maandag gingen 600 man de straat op om te demonstreren. Meer info hier.
Achtergrond
Adolphe Heuliez richtte in 1920 Heuliez op als een bedrijf dat voertuigen maakte voor andere merken. De grote doorbraak als carrosseriebouwer kwam in 1962 toen Heuliez op de Paris Salon een convertible op basis van de Citroen DS liet zien. Heuliez hoopte dat Citroen dit model over zou willen nemen, maar dit weigerde Citroen omdat ze meenden dat de stevigheid van de auto in gevaar was. Henri Chapron had ook al een cabrio gemaakt en deze zijn tot op de dag van vandaag gewild.
In oktober 2008 kondigde Heuliez een concept voor een opvolger van de Citroen Mehari aan: de GTF Heuliez Cellulo.
Modellen die Heuliez onder andere gemaakt heeft zijn:
- Citroen BX break
- Citroen BX 4TC
- Citroen CX break
- Citroen XM break
- Citroen Xantia break
- Citroen Visa Chrono
- Peugeot 205 Turbo 16
- Peugeot 206CC
- Peugeot 407 Macarena CC
- Peugeot 604 HLZ limousine
- Peugeot 607 Paladine Présidentielle de Sarkozy
- Opel Tigra Twin top
- Renault Modus (de achterbank dan...)
- Renault 5 Le Car Van
- Renault 25 Limousine
Citroen maakt wel vaker gebruik van carrosseriebouwers. Denk bijvoorbeeld aan de Italiaanse huizen Pininfarina (Citroen Osée) en Bertone (GS Camargue, BX, Zabrus, XM, ZX, Xantia en Berlingo).
De Citroen Xantia break, opgebouwd door Heuliez heeft helaas last van slecht laswerk. Het komt voor dat deurscharnieren er zomaar de brui aan geven.
1995 Citroën Xantia Break in All stars - De serie 1999-2001 Ep. 1.03 (bron: imcdb)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten