vrijdag 27 maart 2009

C'est le ton qui fait la musique dans la Xantia! - alles over de radio


Voor een auto die in 1993 op de markt kwam heeft de Xantia een heerlijk geluidssysteem aan boord. Voor de hele opsomming kun je even dit overzicht bekijken op de site van de Xantiaclub. De radio's zijn gebrand als Citroen, maar stiekem zijn ze van Clarion en Blaupunkt. Ikzelf heb de Blaupunkt 4030 PH1/D. Dit is een dubbelhoge radio met alles erop en eraan. Nog wel cassette ipv cd, maar dit wordt op twee manieren gecompenseerd. Ten eerste is er een mogelijkheid er een Blaupunkt cd-wisselaar op aan te sluiten. Dit moet ik nog eens regelen. De tweede mogelijkheid is de line-in ingang. Dat is een hele goede zet geweest van Blaupunkt, want mijn moderne ipod kan ik er prima op aan sluiten. De MP3's komen prima tot hun recht in mijn auto. De Xantia heeft standaard al prima speakers aan boord. Mijn Turbo CT break heeft standaard geen besturing op het stuur. Laat nou de grap zijn dat de mijne uit Frankrijk geimporteerd is (en daarvoor vanuit Duitsland): Deze heeft het wel bediening aan het stuur:

Koning te rijk dus! Kan helaas niet mijn ipod besturen, maar dat is een miniem probleem. De gain (inputvolume) van de line in is helaas wel laag. Als ik ipod geluisterd heb en ik trek de line-in kabel eruit, klapt het volume door de speakers! Een ander GROOT probleem is het gebruiken van de stuurbediening als je door een bocht gaat. Ik heb al menigmaal van station gewisseld terwijl ik het volume zachter wilde zetten. Gelukkig hebben ze dat bij de C5 opgelost.


Geen opmerkingen:

Clicky Web Analytics