zondag 12 oktober 2008

Don't call me burgerbak

Ik reed laatst terug naar huis. Vanaf de 80km-ringweg rondom Utrecht naar mijn huis rijd ik over een serie rotondes waar je 70 mag. Toen ik bij het stoplicht stond te wachten (vooraan) zwaaide de bestuurder in de auto rechts van mij naar mij. Terzijde, mijn rij-instructeur bleef altijd hameren: "je plek op de weg is waar mogelijk rechts". Op de een of andere manier is dat voor mij nooit mogelijk en mag ik graag links staan. Past ook goed bij mijn verbruik en 150pk onder de rechtervoet. Maar enfin. Ik stond daar dus en rechts van mij druk gezwaai. Rechter raam naar beneden en kijk aan, vrienden van me in een laffe Italiaan: een 1.2 of 1.4 Puntootje. Ze hadden mijn auto nog niet eerder gezien en Citroens zijn uiteraard bij uitstek auto's waar alle vooroordelen op gebotvierd moeten worden. Al kletsend voor het rode stoplicht keek ik in mijn ooghoek naar de olietemperatuur en die zat wel goed. Face it: we praten hier over een brave Xantia en een truttenschudder van Fiat dus sowieso gaat het nergens over, maar toch. Anyhoe, al kletsend over het weekend en mijn nieuwe Xantia die volgens de Punto-bestuurder toch wel erg burgelijk en suf was sprong het stoplicht midden in een zin van het stel in de punto op groen en in 3 seconden stond ik voor het volgende rode stoplicht 600 meter verderop. Ook dat is de 150pk 2 liter turbo CT van 2x het gewicht van zo'n Punto. ;)

Overigens over pittig wegrijden gesproken (en leeglopende benzinetanks): De 1 en 2 zijn zoals bekend jammerlijk kort en in de 3 komt de turbo goed in. Wat mij opvalt (of eigenlijk meer de verbouwereerd achtergebleven bestuurder van de Punto met het raam open) was dat bij het schakelen van 1 naar 2 nog best wat geluid komt kijken. Kan dat een aanwijzing zijn voor in ontbinding zijnde bak of ben ik gewoon een amateur (of beiden)?

Geen opmerkingen:

Clicky Web Analytics