vrijdag 6 maart 2009

Winterdepressie in het vooronder: ik heb er de kracht niet meer voor!

In de dagen vlak na kerst had mevrouw Xantia niet zo zin meer om te starten. Ik kon het niet geloven, omdat ze zich zo kranig had geweerd gedurende de ijskoude decembermaand. Geen centje pijn; accuut (!) starten. Maar goed, ergens begin januari was het einde oefening.

Het was 's ochtends vroeg toen ik naar mijn werk wilde en het euvel ontdekte. In de haast gelijk alles maar afgesloten en de auto van mijn vriendin gepakt. 's Avonds met startkabels geprobeerd de auto aan de praat te krijgen maar de Clio mk3 van vriendin had een lichtere accu, de kabels waren slecht en mijn motor is een 2.0 turbo versus een 1.4 naaimachientje. Ergo; werkte niet! Dag erna voor 25 euro bij de Praxis deze 2A Black&Decker lader gehaadl:

Met twee verlengsnoeren kon ik bij de auto voor de deur komen en na 2 uur laden was het raak: starten binnen een seconde! Het laden was ook nog opmerkelijk: in het begin, als de accu echt nog helemaal leeg is, knippert alles vrolijk mee met de laadpulzen: portierverlichting en andere relais. Wat was nou de reden? Ik denk niet het laten branden van een klein lampje, daar ben ik te secuur voor. Zwakke accu dan? Waarschijnlijk. Wat doe je dan: gelijk vervangen, toch? Ik niet. Het werkte weer, dus rijden maar.

Tot vorige week: zelfde euvel. Nu stond de auto niet voor de deur dus laden was geen optie. Met de schilders die aan ons huis bezig waren de auto aangeduwd: niets. De buurman kwam helpen met zijn Mercedes 300TE combi, maar zelfs zijn V6 kreeg hem niet aan de praat. Ondertussen was er plek voor mijn deur en het plan was om de dame weer aan de lader te leggen (een hybride is er niets bij). Zo gezegd zo gedaan. Werk gebeld dat ik later zou komen en thuis aan de slag. En toen knaagde er iets: volgens mij moet die accu er gewoon uit!

Gelukkig zit er een Brezan hier om de hoek in Zeist en deze aardige mensen hadden voor mij een mooie Varta Black Dynamic 45Ah accu voor negen tientjes. Uit mijn Xantia kwam een vrij oude, gare accu: een Skanak. Nog nooit van gehoord en weinig Google hits. Het lijkt me niet wat. Op marktplaats nog wel een restpartij te vinden, hier. Hier nog nieuw te koop bij Autex voor een euro per ampere.

Enfin, Varta erin, sleutel omdraaien en off to work!
Les: bij twijfel niet piepen en gelijk vervangen die onderdelen.

Geen opmerkingen:

Clicky Web Analytics